BEHANDLING VI TILBYR

HJEM / BEHANDLING VI TILBYR

Undersøkelse/innkalling

Ved en årlig undersøkelse blir tennene undersøkt med sonde/speil og det tas vanligvis 2 røntgenbilder. Tannsten blir fjernet og tennene pusses for misfarging.

Det gis forebyggende veiledning vedrørende begynnende tannhull og tannkjøttsykdommer. Vi tilbyr innkallingsrutiner som tilpasses den enkelte pasientens behov for tannstenfjerning/kontroll av tannkjøtt 3-4 ganger i året. For de fleste er 6-12 mnd. innkalling det vanlige.

Fyllingsterapi

Standard fyllingsmateriale er kompositt. På tannflater uten tyggebelastning bruker vi av og til glassionomersement. Dette materialet inneholder fluor og er særlig velegnet på pasienter som har stor kariesaktivitet.

Vi tilbyr også fyllinger i gull og porselen. Dette må tas over 2 seanser og fremstilles av tanntekniker, og er vesentlig dyrere enn kompositt.

Akuttbehandling

Vi forsøker å gi våre pasienter akutt tannbehandling samme dag hvis mulig.

Fjerning av visdomstenner/rotrester

Vi utfører utrekninger av visdomstenner , samt operativ fjerning av delvis frembrudte visdomstenner og rotrester. Kompliserte kasus henviser vi til spesialist i oral kirurgi.

Porselensfasetter

Fasetter er tynne porselenskall som kan lages til fortenner for å forbedre estetikken. Noe av tannen må reduseres før tanntekniker kan fremstille fasetten. Når fasetten er fremstilt limes denne til tannen.

Rotfylling

Tannråte(karies) og dype fyllinger har over tid ført til nerveskade i tannen. Dette kan gi en betennelsereaksjon i tannerven. Noen ganger utvikles det infeksjon med bakterier i tannens nerve. I de fleste tilfeller utvikles dette uten symptomer, men noen ganger oppstår tannpine. Klassiske symptomer er: dunkende smerter, ømfindtlighet for kulde/varme.

For å bli kvitt betennelsen og bakterier må tannlegen rense med spesielle rotfyllingsmaterialer og antibakterielle skyllemidler. Nerven blir erstattet med guttaperka som er en gummilignende masse. Behandlingen går vanligvis over 2 seanser, men varierer i tid.

En jeksel kan ha 4 kanaler mens fortenner har 1kanal.

Bleking av tenner

Bleking av tenner har blitt svært populært de senere år. Den mest skånsomme metoden er tannlegestyrt hjemmebleking. Først tar vi et avtrykk av tennene. Etter noen dager har vi fremstilt blekeskinner (evt, kun til overkjeven) og vi gir deg veiledning hvordan blekemidlet skal brukes i skinnene. Best resultat oppnås ved gyldne tenner, mens det er vanskeligere å bleke hvis tennene har blå/grå nyanser.

I utgangspunktet anbefaler vi 7 netters bleking pr. kjeve. Tar foto før og etter behandling som dokumentasjon. Resultatet varierer, men kan holde i mange år. Bleking er ikke skadelig for tennene ved anbefalt bruk, men ising kan oppstå. Ising behandles med fluorskylling.

Tannkjøttsbehandling

Gingivtt er betennelse i tannkjøttet. Den mest effektive behandling er tannstenrens og hygieneinstruksjon i bruk av børste, tanntråd, tannstikker eller interdentalbørster. Periodontitt er den mest alvorlige tannkjøttsykdommen.

Periodontitt er latin for betennelse rundt tannen. Sykdommen utvikler seg over tid og er ofte arvelig betinget. Det betyr at noen er disponert for sykdommen mens andre ikke vil få problemer selv om renholdet er dårlig. Tennene kan løsne fordi bakterier og giftstoffer fra disse bryter ned tannfestet. Pasienter som er disponert for sykdommen må holde et nitidig renhold. Behandlingen er hyppige kontroller av tannkjøttslommer og rensing/scaling av disse.

Krone/bro

Krone brukes når tannen er så ødelagt at vanlig fyllingsterapi er tvilsom eller umulig å gjennomføre. Krone brukes også for å oppnå bedre estetikk. Behandlingen krever 2 seanser og kronen fremstilles av en tanntekniker.

I mellomtiden settes det på et provisorium enten av metall eller plast. En krone lages enten av keramikk eller av keramikk med en kjerne av metall. Bro lages når en eller flere tenner mangler.

Fremstillingen er stort sett den samme som ved krone. Resultatet er som ved kroner: pent, har god komfort og lang holdbarhet. Alternativet til bro er implantat eller partiell protese.

Protese

Når det ikke er mulig å lage bro eller pga. økonomi er alternativet å fremstille en protese. Den er laget av akryl og festes til gjenværende tenner enten med klammere eller spesielle patentfester. Vi kan i samarbeid med tannteknikker komme frem til den mest hensiktsmessige formen.

BILDEGALLERI